FORMACIÓ VIVENCIAL EN GUIATGE

“SALUT INTEGRAL I MAR”

TEORIA I PRÀCTICA DE LA RECEPTA BLAVA SOM MAR

Promovent una relació conscient, saludable i sanadora entre el mar i les persones.

Universitat de Girona · Fundació UDG: Innovació i Formació

Índex

BLOC 1 · SALUT DEL MAR

30 de maig -1 de juny

  • Temari teòric:

    – Què és un mar saludable i com detectar-lo? 
    – En quin estat de salut està el nostre Mediterrani? 
    – Custòdia i preservació. Perquè és important. 
    – Bones pràctiques de custòdia. Quines son? D’on parteixen?
    – La importància de la dimensió subtil i de pertinença de la relació amb la natura.
    – Bones pràctiques a mar. Què fer i què no fer. 
    – La importància de respectar el mar.

  • Experiències pràctiques:
    – Snorkel tradicional
    – Snorkel sensorial i contemplatiu
    – Silenci

BLOC 2 · SALUT INTEGRAL

11 al 13 de juliol

  • Temari teòric:
    – Què és la taula de salut i natura.
    – Declaració de salut i natura.
    – Què és la salut integral.
    – Relació entre salut integral i natura.
    – Aprendre de les tradicions indígenes i de les tradicions espirituals.
    – Quins valors ens ensenya la natura que ens aporten salut, sentit de connexió i benestar.
    – Valors i significats espirituals de la natura.
    – Ecologia profunda i ecosofia.
    – La dimensió espiritual/contemplativa de la relació amb el mar.
    – El valor intrínsec del mar no vinculat amb la seva utilitat pels humans.
    – L’Individu i com es relaciona amb el mar.
    – Acompanyament adequat. 


    Recepta Blava:
    – Què son les Receptes Blaves? I les teràpies blaves?
    – Quines tenim a Catalunya? 
    – Què és la Recepta Blava Som Mar i en què es diferencia? A qui va dirigida? 
    – Experiències i casos pràctics de la Recepta Blava Som Mar a la sanitat pública.

  • Experiències pràctiques:

    Pràctiques:
    – Caiac contemplatiu
    – Caminar descalços
    – Banys de mar i banys de vent
    – Meditacions guiades
    – Massatge de mar
    – Yoga
    – Qi Gong
    – Moviment conscient
    – Contemplació del mar en silenci
    Observació:
    – Saber reconèixer en una mateix les diferents dimensions de la salut.
    – Observar en un mateix l’efecte de les pràctiques a mar o vora mar per les diferents dimensions de la salut.
    – Saber reconèixer la importància dels moments de pausa i contemplació.
    – Aprendre a elaborar un diari d’auto-observació.

BLOC 3 · SALUT INTEGRAL I MAR. GUIATGE I RECEPTA BLAVA I

12 a 14 de setembre

  • Temari teòric:
    – Bases del guiatge a la natura: percepció, interpretació, comunicació, integració.
    – Com incloure els valors intangibles de la natura en un guiatge al mar.
    – La Recepta Blava Som Mar: metodologia, tècniques i recursos disponibles.
    – Quines pràctiques podem utilitzar a la Racepta Blava Som Mar.
    – Quines son les qualitats que ha de tenir la RBSM.
    – Què ha d’incloure la RBSM.
    – Beneficis de l’aigua de mar per la salut integral. Estudis científics.
    – Benestar psicològic a través de les teràpies blaves.
    – Beneficis de les pràctiques de moviment vora mar per la salut integral.
    – Beneficis de la pràctica de l’esport conscient a mar per la salut integral.
    – Relació entre mar saludable i salut integral.
    – Com generar una relació conscient i de gratitud amb el mar.
    – La importància i urgència de canviar la manera com ens relacionem amb el mar.
    – L’Albera marítma (espai natural que ens acull durant la formació).
    – La gestió del litoral i fons marí. Factors d’impacte antròpic: dins i fora de l’aigua. Gestió dels usos a les platges. Com s’haurien de gestionar les platges?
    – Figures de protecció a la zona. Àrees marines protegides actuals i Parc Natural en projecció. Projectes planificats a la zona.
    – Estudis científics i de ciència ciutadana en desenvolupament a la zona. Plataformes de ciència ciutadana. Com em puc implicar? Programes de voluntariat ambiental.

  • Experiències pràctiques:

    – Art i mar. El cas concret de la poesia.
    – Caminar vora mar.
    – Mindfulness.
    – Pràctiques de moviment conscient.
    – Nedar conscient i contemplatiu.

BLOC 4 · SALUT INTEGRAL I MAR. GUIATGE I RECEPTA BLAVA II

3 a 5 d'octubre

  • Temari teòric:

    Aprendre sobre el col.lectiu amb qui farem guiatge o recepta blava abans de l’activitat: 
    – La importància de conèixer a qui ens dirigim.
    – El guiatge inclusiu i universal.
    – Guiatge a persones amb diversitat funcional.
    – L’art d’escoltar i observar sense judici. 

    Migracions per mar:
    – El mar també es pot convertir en escenari traumàtic.
    – El trauma de creuar el mar i com ajudar a sanar aquesta relació. 
    – La feina de les associacions i els voluntaris.

    Com preparar la recepta Blava Som Mar:
    Escollir el grup a qui va dirigit.
    – Escollir les eines, tècniques i pràctiques a utilitzar.
    – Escollir el lloc on realitzar-la.
    – Aplicar la metodologia i coneixements apresos.
    – El mar al centre de la proposta.

  • Experiències pràctiques:
    – Guiatge inclusiu amb gent amb diversitat funcional.
    – Recepta Blava Som Mar per part dels alumnes

TESTIMONIS D'ALUMNES

EQUIP DOCENT I ORGANITZACIÓ

  • Organitza l’Associació Som Mar www.sommar.cat
  • Coordinació: Sònia Isart
  • Direcció: Xènia Ros
  • Docents de l’associació: Xènia Ros, Valérie Espinasse, Pau Calero, Sònia Isart, Irene Álvarez de Quevedo i la col.laboració especial de Sònia Cervià.
  • Docents convidats: Josep Maria Mallarach, Anna Bozzano, Sandra Carrera, Roger Canadell, Gemma Segura, Nury Segura, Carme Pigem, Puri Canals, Associació Proemaid.